DUA MINGGU LAGI

Sedar tak sedar dah tinggal dua minggu je lagi sebelum aku menamatkan latihan industri di Jabatan Alam Sekitar Negeri Pulau Pinang. banyak pengalaman yang manis juga pedih telah aku lalui. macam - macam juga telah aku pelajari sepanjang berada di dini. Jadi, harini aku nak kongsi dengan korang semua tentang apa yang aku dan Luqman dah buat sepanjang kami berada di JAS Pulau Pinang




1.Nagios

Nagios adalah merupakan satu tools ataupun alatan yang digunakan untuk memantau infrastruktur di dalam rangkaian kita. Nagios digunakan untuk memantau servis pada server, router, switch dan macam - macam lagi.. utuk maklumat lanjut, sila klik di sini untuk ke laman rasmi nagios

2. Universal Media Server
Universal media server atau lebih dikenali sebagai UMS adalah satu servis yang menyediakan media pada rangkaian. UMS lebih disasarkan kepada penggunaan dalaman (LAN) dan tidak memerlukan sambungan internet untuk berfungsi. satu rangkaian yang mudah sudah mencukupi untuk UMS. Sila klik di sini untuk lebih maklumat mengenai UMS


itu saja yang sempat nak ditulis untuk malam ni.